Skip to main content

Je merkwaarde als basis van een sterk merk

"Ik vind het niet mooi!" Zeg jij dat ook wel eens over een logo, foto, website of social account? Als branding specialist en bruggenbouwer tussen mensen en merken, is het een reactie die ik heel vaak hoor. Mooi is een interessant label, heel menselijk ook, maar geen werkbare graadmeter voor wie zich bezighoudt met visievorming, storytelling of ontwerp voor of namens een onderneming. Mooi is namelijk super subjectief en weerspiegelt 100% iemands mening.

Mooi is een mening
We hebben allemaal associaties als het gaat om kleur, taalgebruik en mensen of andere elementen die op een foto staan. Misschien doen ze je (onbewust) denken aan iets of iemand bij wie jij een sterk gevoel hebt. Goed om daar even bij stil te staan en je te realiseren dat 'mooi" een persoonlijke kleuring betreft, die vaak ook nog afhangt van je stemming, het weer of het moment van de dag. Veranderlijk dus.

Merkwaarde als maatstaf
Gelukkig bestaat er een graadmeter die wél betrouwbaar is voor het ontwikkelen en beoordelen van een corporate brand, tekst, ontwerp of plan van aanpak. In plaats van mooi kijken we dan naar MERKWAARDE. Het gaat dan niet zozeer om de vraag wat je ervan vindt, maar om wat je bedrijfslogo, website en social account moeten uitdrukken. Bijvoorbeeld innovatief, duurzaam, rebels of puur.

Objectief en passend
Het zijn nog steeds woorden, waar iedereen een andere definitie van heeft, maar door daar met elkaar over te praten en deze kernwaarden vast te leggen in een merkdocument, heb je een objectieve en passende maatstaf in handen, waar je alles wat je zegt, doet en creëert langs kunt leggen. En je collega's en externe partners ook.

Hoe specifieker, hoe beter
Daarbij geldt: hoe specifieker, hoe beter. Formuleer met elkaar een unieke set merkwaarden die de kern van het bedrijf raken. Het mooie :-) is dat jouw merk zo betekenis krijgt van binnenuit. Het wordt 'opeens' een gedragen concept, waar je met z'n allen veel makkelijker aan kunt bouwen. 

Kun je hulp gebruiken om de merkwaarden van jouw onderneming te (her)formuleren? Ik help je graag tijdens een inspirerende sessie.

Brandingspecialist