Skip to main content

Het belang van doorpakken na een rebranding

Don’t be afraid to rebrand yourself. Dat stond op een briefje dat ik laatst kreeg van een samenwerkingspartner. Ik vroeg of het op mij sloeg of op de manier waarop ik met ondernemers samenwerk aan aligned branding. Het laatste, zei ze. Ik moest dat even op me laten inwerken, maar een paar dagen later kwam een diepere betekenis ervan ‘toevallig’ op mijn pad.

Kansen verzilveren
Dat gebeurde tijdens een gesprek met een opdrachtgever. Stabiele groei was wat ze wilden, want het bedrijf manoeuvreerde wat grillig op de golven van de markt. De kansen van e-commerce werden wel gezien, maar moesten nog verzilverd worden. De offline en online zichtbaarheid was mager en leunde vooral op de manier van zakendoen die vroeger mooie resultaten had opgeleverd, waarbij marketing vooral als salesinstrument werd ingezet.

Durven doorpakken
Ik geloof dat zichtbaarheid van binnen begint. Geen labels van buitenaf, maar een merk dat je opbouwt vanuit de kern: de plek van weinig woorden waar je bezieling en drive als ondernemer zitten. Met dat als uitgangspunt hebben we samen de positionering aangescherpt en verwoord in een corporate story waarin iedereen zich herkende. Die hebben we tot leven gewekt en via een plan een jaar lang stelselmatig doorvertaald op alle kanalen en in alle middelen. Het werkte: de infrastructuur staat, de zichtbaarheid is toegenomen en de webshop werkt. Nu doorpakken, dacht ik, want voor stabiele groei moet je niet over één nacht ijs gaan. Consolidatie wordt echter het nieuwe doel. Met minder budget en een rem op verdere contentcreatie.

Boom in de woestijn
In potentie kan alles groeien. Zelfs een boom in de woestijn kan, mits je ’m met de juiste zorg en voeding omringt, uitgroeien tot een schaduwrijke oase. Maar hoe moet een boom groeien als je ’m geen water en voeding meer geeft? Wat voor zin heeft een rebranding als je niet doorpakt? Dat leidde bij mij tot het inzicht dat de potentie van je bedrijf niet de groei bepaalt, maar de mate waarin je bereid bent daarin te (blijven) investeren. Voor mijzelf een gamechanger die ik voortaan nog meer met mijn klanten ga verkennen.

  • Hoe ver wil je gaan?
  • Wat betekent rebranding voor jou?
  • Wat is er nodig om jouw potentie én de gewenste groei te realiseren?

Gamechanger
Rebranding is een vorm van loslaten. De veilige haven verlaten en opnieuw uitvaren. Daar wachten nieuwe kansen, uitdagingen, mogelijkheden. Ben jij er echt klaar voor? En wil jij je committeren aan dit proces? Eenmaal op volle zee kun je namelijk niet zo gemakkelijk meer terug. In ieder geval niet zonder dat het geld kost of dat je op beloftes moet terugkomen. Beloop dit pad bewust. Don’t be afraid.

Verder praten over jouw rebranding en groeipotentie? Call me.

Brandingspecialist