Skip to main content

De basis leggen voor een krachtige positionering

De eerste Abeng-sessie van dit jaar zit er op. Dit keer heb ik samen met een industriële verpakkingsspecialist zijn kern, visie en business koers verkend. Het is iedere keer weer magisch om lagen af te mogen pellen en te zien hoe er steeds meer helderheid ontstaat. Wat gebeurt er eigenlijk tijdens een Abeng-sessie en wat levert dat op?

Een Abeng-sessie is een reis naar de kern. De plek van waarde, van waaruit je betekenis geeft aan alles wat je onderneemt. We raken het zicht hier op wel eens kwijt door overvolle agenda’s, troubleshooting, achterblijvende resultaten, marktontwikkelingen die voelen als bedreiging, personeelsverloop, etc. Het leidt er vaak toe dat we in de ad hoc modus schieten om maar zo snel mogelijk te fixen wat niet klopt. Symptoombestrijding, waarbij de wortels onaangeroerd blijven. Ik geloof dat je beter kunt kiezen voor alignment: bewust ondernemen vanuit je kern. Een Abeng-sessie kan daarbij de eerste stap zijn. 

Spiraal als metafoor
Via de metafoor van de Abeng-spiraal beginnen we aan de 'buitenkant'. De plek van het WAT, waar de meeste ondernemers vaak heel comfortabel over kunnen vertellen. Dat komt omdat we ons verhaal vaak op een bepaalde manier insteken. Met vertrouwde woorden, een vaste volgorde en dezelfde tone-of-voice. Het is makkelijk om contact te maken op dit niveau. Het is onze comfort zone en we voelen ons hier als een vis in het water. 

Wat drijft jou
Tijdens de Abeng-sessie, die zo’n 2,5 uur duurt, is dit een fijn vertrekpunt. Want als we zicht krijgen op deze vertrouwde wereld van patronen, woorden, overtuigingen en gedrag, kunnen we door. Naar diepere lagen waar strategieën, marktontwikkelingen en verwachtingen even niet meer zo belangrijk zijn. De blik verschuift van buiten naar binnen. Wat zie je, wat drijft jou en vooral, WAAROM is dat belangrijk, waardevol of nodig? Op deze plek van weinig woorden, borrelt - vaak opeens - de essentie omhoog. We maken contact met je kern, bron, why, vonk, bezieling, purpose of hoe je het ook wilt noemen. 

Gulden Snede
De kern is vaak zo helder en logisch, dat het bewandelen van de Abeng-spiraal in de omgekeerde richting bijna een vanzelfsprekendheid wordt. En ergens is dat het ook. Kijk maar naar de opbouw van de Gulden Snede, de uitrol van een varen en de groei van een boom of nautilus. Ze groeien allemaal van binnenuit, spiraalvormig vanuit de kern. Met je kern (weer) helder voor ogen, kun je anders gaan kijken naar je bedrijf en bedrijfsvoering. De ruis kan wegvallen en je hebt een innerlijk kompas om je keuzes aan te ijken. Wat past echt bij jou? Vanuit welke strategie en organisatie ga je je visie vorm geven? En hoe vertel je dat verhaal?

Heb jij ook interesse in een Abeng-sessie voor meer helderheid, bewust(er) ondernemerschap en aligned branding? Call me!

Brandingspecialist